Na današnjoj sjednici Gradskog vijeća izglasana je Odluka o zakupu poslovnog prostora kojom Grad Split donosi značajne izmjene u načinu zakupa i dodjele poslovnih prostora, prilagođavajući pravila novim zakonskim odredbama i potrebama zajednice. Odluke koje uređuju ovu problematiku usklađene su s Izmjenama i dopunama Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora, koji je stupio na snagu u studenom 2024. godine.
Najveće promjene odnose se na Odluku o zakupu poslovnog prostora, kojom je sada omogućeno produženje ugovora o zakupu i nakon isteka, bez obzira na pravnu osnovu na temelju koje je ugovor prvotno sklopljen. Također, novi propisi donose mogućnost usklađenja cijene zakupa tijekom trajanja ugovora, dok je podzakup izričito zabranjen, čime se želi stati na kraj nelegalnim poslovnim praksama.
Poseban naglasak stavljen je na jasnije definiranje djelatnosti – umjesto dosadašnjih nepreciznih kategorija, poslovne aktivnosti sada su podijeljene u devet grupa s podgrupama, čime se povećava pravna sigurnost zakupnika i olakšava dodjela prostora.
Jedna od važnijih novosti je i ukidanje obveze osiguranja poslovnog prostora od strane zakupnika – budući da Grad Split osigurava svu svoju imovinu, dvostruko osiguranje više nije potrebno.
Kada je riječ o garažama, zakup je sada moguć isključivo za osobe koje imaju prebivalište ili boravište u gradskom kotaru u kojem se garaža nalazi. Kupoprodaja poslovnih prostora, koja je ranije bila dio ove odluke, sada se izdvaja i bit će regulirana posebnim aktom.
Paralelno s izmjenama odluke o zakupu, Grad je donio i novu Odluku o dodjeli poslovnog prostora na korištenje organizacijama civilnog društva, koja je također usklađena s izmijenjenim zakonom. Najveća novost u ovom segmentu je uvođenje jasnih kriterija i bodovnog sustava, čime se osigurava da organizacije civilnog društva ne dobivaju prostore isključivo temeljem postojanja, već kroz natjecanje prema programima, projektima i društvenoj koristi.
Uvedene su tri grupe djelatnosti s različitim razinama naknada, pri čemu će organizacije koje djeluju u društveno najpotrebitijim sektorima plaćati najnižu naknadu.
Grad je iz ovog sustava isključio organizacije civilnog društva koje se bave komercijalnim aktivnostima poput rekreativnog vježbanja, fitnessa i zabavnih događaja, jer njihove članarine i naknade za usluge često dosežu tržišne cijene. Za njih će se primjenjivati pravila o redovnom zakupu poslovnog prostora.
Jedan od zanimljivijih noviteta je mogućnost komercijalizacije dijela prostora za organizacije civilnog društva koje postižu značajne rezultate u aktivnostima od interesa za Grad Split – primjerice, za one koji su osvojili nagrade ili priznanja za doprinos društvenom razvoju. U takvim slučajevima, polovinu prostora koristili bi pod povoljnim uvjetima, dok bi za drugu polovinu plaćali zakup prema tržišnim uvjetima.
Posebno se uređuje i Odluka o dodjeli poslovnog prostora na korištenje fizičkim i pravnim osobama koje djeluju u području kulture. Pravila su u osnovi identična onima koja vrijede za organizacije civilnog društva, no nema podjele na različite grupe djelatnosti – ova odluka odnosi se isključivo na kulturne aktivnosti.
Uz specifične izmjene u pojedinim odlukama, Grad Split je redefinirao nejasne odredbe, jasnije odredio međusobna prava i obveze ugovornih strana te uveo elektroničku prijavu na natječaj. Također, poslovni prostori sada su detaljno opisani i kartografski ucrtani, čime se izbjegavaju raniji problemi s nepreciznim opisima.
Važna novost je i uvođenje naknade za bespravno korištenje prostora te definiranje naknade za stjecanje prostora bez osnove.
Nakon što Gradsko vijeće usvoji nove odluke, Grad Split će raspisati natječaje za sve prazne i useljive poslovne prostore, ali i za one prostore u kojima se trenutno nalaze zakupnici kojima su ugovori istekli.
Grad procjenjuje da će na natječajima biti ponuđeno stotinjak poslovnih prostora, a djelatnosti koje će se u njima odvijati odredit će nadležno upravno tijelo, uzimajući u obzir stanje prostora, posebne uvjete za obavljanje djelatnosti, iskazani interes korisnika te potrebe lokalne zajednice.
Prijedlozi rasporeda prostora po djelatnostima su u izradi, a detalji natječaja bit će uskoro objavljeni na službenim kanalima Grada Splita.