23. travnja 2021.

Split postaje prvi grad u široj regiji s najnaprednijim sustavom upravljanja cijelim prometom u gradu i semaforima pete generacije

Strateški projekt Grada Splita, "Uvođenje inteligentnih transportnih sustava na funkcionalnom prometnom području grada Splita", prijavljen je na Poziv za sufinanciranje uvođenja inteligentnih transportnih sustava na funkcionalnom prometnom području Grada Splita po principu izravne dodjele, a pripremljen je u koordinaciji Grada Splita, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije. Ukupna vrijednost projektne prijave iznosi 96.119.432,40 kuna, stopa sufinanciranosti je 85%, pa ukupan iznos planiranih bespovratnih sredstava iznosi 81.701.517,54 kuna. Nositelju projekta Gradu Splitu partneri su Grad Solin, Hrvatske ceste, Lučka uprava Split i Županijska uprava za ceste – Split.

Inteligentni transportni sustav (ITS) predstavlja upravljačku i informacijsko-komunikacijsku nadgradnju klasičnog sustava prometa koji će na funkcionalnom prometnom području grada Splita doprinijeti stvaranju učinkovitijeg prometnog sustava u vidu povećanja sigurnosti, produktivnosti, prometne efikasnosti i održivosti te smanjenju prometnih zagušenja. ITS obuhvaća različite oblike prometa – cestovni, biciklistički, željeznički, pomorski, a njegova  implementacija imat će pozitivne efekte na svaki od ovih oblika prometa – od povećanja broja putnika u javnom gradskom prijevozu, uključujući i biciklistički javni prijevoz, pa do smanjenja štetnih emisija u okoliš kao posljedica prethodnog.

Gradonačelnik Andro Krstulović Opara kaže kako ovaj sustav stavlja Split na mapu najnaprednijih gradova u upravljanju prometom u Europi: Na to sam zaista ponosan. Grad Split ima brojna uska grla koja smo se potrudili rješavati proteklih godina upravo s partnerima s kojima radimo i na ovom projektu, primarno Hrvatskim cestama i Lučkom upravom Split, međutim sva navedena rješenja su neodgovarajuća i neće polučiti pravim efektom kada bi sustav upravljanja prometom ostao na razini trenutnog fiksnog sustava kakav se koristio u osamdesetima i devedesetima u zapadnoj Europi. Ovaj sustav olakšat će nam svima život, podići sigurnost u svim vrstama prometa koje koriste naši građani i posjetitelji. To će na koncu donijeti uštede i u vremenu i u gorivu te unaprijediti kvalitetu života i kvalitetu posjete gradu Splitu – kaže gradonačelnik te dodaje kako je činjenica da zbog neprihvaćanja ključnih izmjena u prostorno-planskoj dokumentaciji Grada Splita, ni Hrvatske ceste ne mogu napraviti nikakve veće poboljšice, niti stvoriti novi ulaz u grad, pa čak ni napraviti pristojan izlaz iz gradske luke, stoga je ovaj projekt jedina šansa za olakšavanje situacije u prometu prije nego se provedu veliki infrastrukturni zahvati koji čekaju više desetljeća.

- Ponosan sam na sve koji su strpljivo i marljivo pripremali ovaj projekt godinama, zahvaljujem Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture koji su nas pratili od početka, kao i svim partnerima na implementaciji koji će s nama raditi dalje – zaključuje gradonačelnik.

 

- Ovaj projekt, nastavno na druge već započete, kruna je četverogodišnjeg rada na uspostavi „Split smart city“ – Splita kao grada budućnosti, grada u kojem se mogu raditi kompleksni projekti europske razine, a koji će unaprijediti živote njegovih građana – smatra Krešimir Budiša,savjetnik gradonačelnika za razvoj grada i EU fondove. -  Od uvođenja suvremenog ticketing sustava u gradskom prijevozu, zatim uvođenja naprednog GIS sustava, pa uvođenja jedinstvenog sustava plaćanja svih gradskih usluga i centralne gradske aplikacije, uvođenja naprednog sustava upravljanja parkingom i sustava javnih gradskih bicikli, pa i uvođenja naprednog videonadzora centra grada, besplatnog WiFija u sve gradske autobuse i centar grada i brojnih drugih projekata, može se reći da smo uspjeli napraviti nemoguće, a to je razviti od nule u kratkom roku gotovo sve projekte koji gradovi razvijaju po 20 godina. Ništa doduše od ovoga nije palo s neba, niti smo mi izmislili toplu vodu, konkretno projekt ITS-a vidjeli smo kako izvrsno funkcionira u gradu Rzeszowu, našem gradu prijatelju u Poljskoj, u kojem smo vidjeli i način rada suvremenog ticketing sustava i to u sklopu studijskog putovanja u kolovozu 2017., odmah po početku mandata. Nastavili smo razmatrati rješenja koja su dostupna u svijetu na svjetskim sajmovima u Barceloni i Amsterdamu te u sklopu posjeta Hangzhou u Kini, potom smo zajedno sa stručnjacima s Prometnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu razvili predmetni projekt optimiziran za grad Split. Sve ovo smo komunicirali svim dionicima i partnerima te zajedno s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture osigurali direktnu dodjelu ogromnih sredstava od preko 80 milijuna kuna Gradu Splitu za ovaj napredni projekt – dodaje Budiša i zaključuje: - Posao iza nas bio je zaista izazovan, ali uspjeli smo u tome da Split stavimo na mjesto prvog grada u široj regiji koji će uvesti ovakav napredni sustav. Siguran sam kako će građani nakon dovršetka svih predmetnih projekata i sustava moći evaluirati posao koji je do sada napravljen, jer jasno, dok okom ne vidimo, teško je evaluirati značenje ovakvih sustava za kvalitetu života u gradu. Implementacija ovog sustava će se protegnuti kroz gotovo cijeli sljedeći mandat, jer se ovakvi sustavi ne mogu implementirati preko noći.

 

Inteligentni transportni sustav u gradu Splitu sastoji se od sljedećih dijelova:

• implementacija podsustava "Upravljanje prometom – semaforski sustav i adaptivno upravljanje prometom"

• implementacija podsustava „Video nadzor prometnog sustava“

• razvoj i implementacija mobilne aplikacije za informiranje putnika

• implementacija sustava za informiranje vozača putem izmjenjivih prometnih znakova na 2 ključne lokacije

• implementacija podsustava „Prioritizacija vozila javnog gradskog prijevoza i žurnih službi"

• implementacija podsustava "Sustav za praćenje vremenskih uvjeta i stanja okoliša“

• uspostava i opremanje Centra za kontrolu i nadzor prometa

 

Ovaj sustav u potpunosti će riješiti brojne probleme na sljedeći način:

  • Na svim semaforiziranim križanjima u gradu Splitu te ključnim križanjima u gradu Solinu kao dijelu funkcionalnog prometnog područja grada Splita sustav će implementacijom suvremenog adaptivnog upravljanja prometom djelovati tako da će optimizirati duljinu i trajanje prometnog toka (crvenih i zelenih svjetala) prema stvarnom opterećenju, a ne u fiksno programiranom modu, a na svim ključnim križanjima bit će implementirana i napredna videoanalitika križanja i nadzor. Predmetnim tokovima upravljat će centralni upravljački sustav i napredni pametni softver koji će u stvarnom vremenu optimizirati prometne tokove, učiti iz dana u dan o ponašanju prometa u gradu Splitu te u slučaju bilo kakve potrebe (prometna nesreća ili bilo koji razlog zatvaranja određenog dijela prometnice) optimizirati tokove, trajanja semafora i različitih smjerova
  • Povezivanjem predmetne analitike i sustava s ostalim dionicima (Lučkom upravom Split, Zračnom lukom Split, Hrvatskim cestama, Hrvatskim željeznicama, Autobusnim kolodvorom, HAK-om, DHMZ-om, Prometom, Split parkingom i svim ostalima) omogućit će se dijeljenje informacija i mogućnosti stvaranja naprednih aplikativnih rješenja kao u najnaprednijim gradovima zapadne Europe korištenjem Google i drugih servisa koji će vam pokazati najbrže načine dolaska od točke A do točke B, korištenjem svih vidova prometa (automobil, javni prijevoz, javne bicikle, taxi, pješačenje itd)
  • Sustav će povezujući se sa sasvim ostalim dionicima znati kada je sletjelo koliko aviona s koliko putnika, ili kada je u trajektnoj luci krenuo iskrcaj s koliko vozila te prema takvim velikim utjecajima optimizirati tokove prometa
  • Sustav će imati videonadzor svih glavnih križanja zbog penalizacije, ali i sigurnosti pravovremene reakcije koju će dežurni dispečer istog trenutka vidjeti i kontaktirati nadležnu hitnu pomoć ili policiju – te joj dodatno osigurati direktan slobodan „zeleni prolaz“ do lokacije i od lokacije prema bolnici primjerice – omogućujući veću šansu preživljavanja svim sudionicima nesreća, ali i drugih hitnih slučajeva
  • Sustav će naprednom analitikom davati i prednost svim javnim službama i javnog gradskom prijevozu, stvarajući pozitivnu diskriminaciju osiguravajući vozni red gradskog javnog prijevoza
  • Svi vozači će moći korištenjem aplikativnih rješenja razvijenih projektom moći dobiti „push notifikacije“ tako da znaju uživo ako su se dogodile nesreće, zastoji, gužve ili neki drugi događaji koji uzrokuju zastoj te kamo ih se usmjerava da krenu
  • Centralni upravljački sustav s dispečerskim 0-24 sustavom s kompletnom opremom i informacijskom podrškom bit će smješten u zgradu Postaje prometne policije u bivšoj zgradi „Čistoće“ u Dubrovačkoj ulici te će se u Gradu Splitu oformiti Odsjek za promet i inteligentne transportne sustave

 

Projektu prijavu je pripremila i podnijela Razvojna agencija Split – RaST d.o.o. u suradnji sa Službom za međunarodne i EU projekte Grada Splita.

Povratak