Danas je krenuo prvi gradski vlak na relaciji Kopilica – Gradska luka kojim je započela realizacija Projekta povezivanja brzom gradskom željeznicom kolodvora Split, koji je poduprla Vlada RH.
Na promotivnoj vožnji sudjelovali su gradonačelnik Andro Krstulović Opara, zamjenik gradonačelnika Nino Vela, župan splitsko-dalmatinski Blaženko Boban, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić, član Uprave HŽ Infrastrukture Darko Barišić, predsjednik HGK - Županijske komore Split Joze Tomaš, koordinatorica projekta i potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore Mirjana Čagalj te predstavnici udruženja turističkih agencija, gradski vijećnici i ostali uzvanici.
Kako je istaknuo gradonačelnik Krstulović Opara, današnji događaj je prvi korak onoga što se naziva – splitski gradski metro: - Cilj je spojiti zračnu luku i splitsku Gradsku luku, dvije najprometnije luke na istočnoj obali Jadrana s gotovo devet milijuna putnika. Kad tome pridodamo četiri grada koje povezuje željeznica, onda je posve jasno da ovaj projekt ne bi smo mogli započeti bez HŽ Putničkog prijevoza, HŽ Infrastrukture, splitskih gradski tvrtki Promet i Split – parking. Ovo je samo prvi korak nečega što ćemo ostvariti u godinama pred nama, a zbog kvalitetnijeg života naših sugrađana. Svjesni smo svakodnevnog, velikog prometa između Splita i drugih obližnjih gradova i izvan turističke sezone. Radi rasterećenja prometa u centru Splita poduzimamo čitav niz mjera, poput nabavke novih gradskih autobusa, priprema sustava gradskih, električnih bicikala, kao i reformu gradskog parking sustava. Promjene u rasterećenju gradskog prometa su u tijeku. Na nama je da se svi skupa naviknemo na promjene i na novi sustav i da potičemo željeznicu kao rasterećenje - kazao je prvi čovjek grada Splita.
Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza također je potvrdio kako je ovo, što se tiče razvoja gradske željeznice na splitskom području, tek početak: - Putnički prijevoz u budućnosti na ovom području potiče obnovu perona, pristupnih puteva i infrastrukture, a sve je to uvod u izgradnju nove željezničke pruge koja će spajati zračnu luku s postojećom željezničkom. Projekt ovdje ne staje, nego se nastavlja razvijati. Za sada će nova linija prometovati do 14. prosinca ove godine, a nakon toga ćemo se dogovoriti s resornim ministarstvom i Gradom Splitom da se ovaj projekt nastavi.
Zamjenik gradonačelnika Nino Vela ocijenio je kako je gotovo zamrla splitska željeznica danas oživjela na najbolji način, uključivši se u javni gradski prijevoz.
Član Uprave HŽ Infrastrukture Darko Barišić naveo je kako je konačni cilj spojiti Split i Zagreb na način da vožnja vlakom bude suvremena: - Ovo je prva faza velikog projekta kojeg radimo u suradnji s Gradom Splitom. Što se tiče nastavka, naš je cilj povezati zračnu luku Split i splitsku Gradsku Luku, odnosno povezati Zagreb i Split na način da vožnja željeznicom bude svima ugodna i brza. Ovo je samo početak velikih ulaganja HŽ Infrastrukture u grad Split i prigradsku željeznicu - poručio je Barišić.
-Ovo je dokaz da velike tvrtke i sustavi nisu tromi. Utjecaj otvaranja pruge na gospodarstvo, od turizma do ostalih grana, doista je nemjerljiv - kazala je koordinatorica cijelog projekta Mirjana Čagalj, potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore. Državni tajnik za turizam Tonči Glavina pohvalio je Grad Split jer se, kako je rekao - uhvatio problema gradskog prometa i tako kreće prema statusu održive destinacije i šampiona turizma.
Nastavkom suradnje HŽPP-a i autobusnog prijevoznika Promet Split u razvoju integriranog prijevoza, građani Splita i turisti moći će putovati s jednom kartom koju će koristiti u željezničkom prijevozu na relaciji Split Kopilica – Split Gradska luka te autobusnom prijevozu Prometa d.o.o. Split u 1. zoni gradskog prijevoza. Cijena karte iznosi 11 kn, a karta vrijedi 75 minuta od trenutka poništavanja. Karte će se prodavati na blagajnama Prometa i HŽ Putničkog prijevoza. Gradski vlakovi na relaciji Split Kopilica – Split Gradska luka vozit će, za sada, prosječno svake 24 minute, a vožnja vlakom traje 4 minute.
Istom kartom Gradsku željeznicu moći će koristiti i svi oni koji su kartu za autobus kupili i u ostalim zonama gradskog autobusnog prijevoza.
Također, planira se uvođenje linije Prometa d.o.o. Split na relaciji Zračna luka - Kaštel Stari i zajedničke karte Promet d.o.o. - HŽPP za relaciju Zračna luka – Kaštel Stari – kolodvor Split Kopilica- Gradska luka.
Novi vlakovi na relaciji Split Kopilica – Split Gradska luka uvedeni su na temelju Sporazuma o dugogodišnjem partnerstvu u razvoju željezničkog prometa i unaprjeđenju integriranog prijevoza putnika na području Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije od 30. travnja 2018., te Zaključka Vlade Republike Hrvatske od 4. svibnja 2018. kojim se podupire realizacija Projekta povezivanja brzom prigradskom željeznicom Gradske luke Split (Istočna obala) sa Zračnom lukom Split te izgradnju intermodalnog čvora novoga glavnog kolodvora Split (Kopilica).
Uz jednosmjerno reguliranje cestovnog prometa u gradskoj luci i uvođenje novih autobusnih i željezničkih linija, čime će se povećati protočnost i smanjiti čekanja, cilj ovoga projekta je jačanje javnog gradskog prometa, pružanje kvalitetne intermodalne usluge i prometno rasterećenje Grada Splita.
Važno je napomenuti da je Grad uredio iskrcajna mjesta za turističke autobuse odmah uz zgradu Željezničkog kolodvora u Kopilici, a parkiralište s 48 parkirnih mjesta za turističke autobuse s druge strane kolosjeka. Cijena dnevne parkirne karte za autobuse na parkiralištu u Kopilici iznosit će 120 kuna, kao što je do sada iznosila cijena za parkiranje na Dračevcu.
Za potrebe odvijanja gradskog prometa na relaciji Split Kopilica – Split Gradska luka HŽ Infrastruktura d.o.o. obnovila je 1. kolosijek u kolodvoru Split Kopilica te je izrađena projektna dokumentacija uređenja željezničkog dijela kolodvora, dok će se radovi uređenja kolodvora izvoditi u dvije faze. Prvom fazom radova uređen je bočni peron uz 1. kolosijek, ugrađena vanjska rasvjeta bočnog perona te su uređeni pješački pristupi i okoliš. Drugom fazom radova izvršiti će se uređenje otočnog perona između 2. i 3. kolosijeka sa ugradnjom vanjske rasvjete na isti.
Na povezivanju željeznicom zračne i trajektne luketrenutno je u izradi Studija izvodljivosti, nakon čega će se nastaviti sa daljnjim aktivnostima potrebnim za realizaciju ovog projekta. Prema dobivenim rezultatima Studije izvodljivosti dopunit će se Projektni zadatak te bi se započelo sa aktivnostima provođenja javnog natječaja za izradu projektne dokumentacije i ishođenje dozvola.
U međuvremenu se intenzivno radi i na pripremi dokumentacije za izgradnju novih stajališta na postojećoj pruzi kako bi se unaprijedio prigradski promet. Radi se o stajalištima Dujmovača, Solin Širine, Sveti Kajo, Split -Hrvatske bratske zajednice i Rudine.