U organizaciji Razvojne agencije Split - RaST održan je poduzetnički meet-up “Od ideje do uspješnog posla“ na kojem je petero uspješnih poduzetnica i poduzetnika podijelilo svoja iskustva o ulasku u poduzetničke vode i stepenicama koje su ih dovele do uspjeha.
Meet-up je privukao četrdesetak sudionika koji su željeli razmijeniti iskustva s drugim poduzetnicima te čuti korisne savjete kako premostiti prepreke i uspjeti u poslovnom svijetu.
Svoje priče o tome kako su od ideje razvili uspješan posao, uz korisne savjete, podijelili su: Helena Budiša, predsjednica Izvršnog odbora HUP-a Dalmacija i glavna partnerica UHY in Croatia, Mate Prlić, suosnivač i suvlasnik Dalmatinskog portala, Zoja Stevović, suvlasnica tvrtke Kancelarija za porezno savjetovanje, Mateo Perak, suosnivač i izvršni direktor IT tvrtke Profico i Danira Glavinić, osnivačica dječjeg brenda Dada & Rocco.
Helena Budiša rekla je kako je poslovanje u vrijeme kad je ona krenula, 1995., bilo neusporedivo s današnjim: „Mogućnosti izbora bile su jako male, i početak vlastitog poslovanja se uspoređivao s krizama i padovima velikih sustava. Sve u svemu bilo je jako izazovno. Poduzetništvo nije bilo razvijeno kao danas i morali smo se učiti na svojim greškama. Motivi su mi bili edukacija i napredovanje, iako je neusporedivo s današnjim mogućnostima. Tada niste imali od koga učiti, a danas znanje nema granica. U svakom će vremenu biti izazova, a smatram da opstaju oni koji se prilagođavaju promjenama“. Na putu do uspjeha kaže kako je bitna spremnost za upoznavanje novih ljudi i otvorenost novim prilikama, te fokusiranost na viziju i svoj cilj.
„Krenuo sam nakon fakulteta radom u različitim medijskim kućama dok nisam krenuo u otvaranje svog portala. Svugdje sam se susretao s gubicima u poslovanju, a kao glavni urednik brinuo sam o isporuci dobrog proizvoda, a ne financijama. Povod za portal bio je neslaganje i ne nalaženje zajedničkog jezika oko sadržaja. Usprkos velikom broju portala, vjerovao sam da postoji prostora za još jedan“, kazao je Mate Prlić. Obzirom kako je zajedno s nekoliko istomišljenika krenuo od nule, ali s velikim entuzijazmom, naglašava kako je nekad važno da slušaš samo sebe, a ne one koji nabrajaju razloge zašto nešto ne bi trebalo napraviti: „Moraš pronaći ono u čemu si najjači i biti dominantan na svom području“.
Zoja Stevović rano je shvatila koliko su bitne moderne tehnologije u računovodstvu i knjigovodstvu: „Naša vizija je temeljena na povezivanju s poduzetnicima u svakom trenutku. Izazov nam je tada bio istaknuti se od konkurencije i biti drugačiji, a danas je izazov kako odrediti balans između samokritičnosti i samopouzdanja, jer svatko mora znati koliko vrijedi, ali mora biti otvoren prema novim saznanjima, kao i tehnologijama. Tehnologije su nam ubrzale poslovanje, ali one još uvijek ne mogu zamijeniti osobu – računovođu“. Naglasila je kako smatra da je za opstanak u poslu važna raspodjela posla i odgovornosti, jer svatko u različitim fazama života ima različite mogućnosti i prioritete.
Mateo Perak je istaknuo kako je potrebno okružiti se uspješnim ljudima: „U poduzetništvu je networking sve. Ljudi kojima si okružen promoviraju vrijednosti koje ti upijaš. Ako društvo u globalu napreduje, napreduješ i ti. Pitajte, razgovarajte, dijelite informacije, to su ključni elementi u poduzetništvu, prodaji, plasmanu i osobnom razvoju.“ Dodao je kako u poslu ima mnogo uzdizanja i padova te da smatra da je neuspjeh važniji od uspjeha, jer je bolji učitelj: „Iz uspjeha ne naučiš ništa, samo raste ego koji je najveća prepreka osobnog razvoja. Iz neuspjeha ukrotiš ego, postaneš ponizan i fokusiran na cilj, a time i uspjeh“.
Kako poduzetnički mindset ne mora biti ključan faktor za pokretanje vlastitog posla, smatra Danira Glavinić. „Znala sam da sama želim odlučivati o svom uspjehu, da mi se vrati onoliko koliko sama ulažem. No, nisam odmah krenula u svoju poduzetničku priču, već je ona krenula slučajno, iz potrebe“, naglasila je. U razvoju svog brenda od lokalne do uspješne globalne priče, svoje su prve korake prema uspjehu ostvarili upornošću, traženjem informacija i izvora financiranja: „Kad tek krenete od 0 do 24 sata sve radite sami, ali isplati se. Okružila sam se ljudima koji su znali više od mene, jer nitko ne može sve sam“. Istaknula je kako je za poslovni uspjeh uvijek važna autentičnost, kao i upornost i spremnost na padove i rizike, jer bez njih nema uspjeha.
Zajednički zaključak svih panelista je da je u ostvarenju ciljeva mnoštvo izazova, uspona i padova, no kako je zadovoljstvo koje proizlazi iz uspjeha i rasta nemjerljivo. Uvijek postoji rizik i strah, no oni ne smiju biti prepreka na putu uspjeha i vizije koju imate. Biti fokusiran na svoj cilj, uporan u njegovom ostvarenju te okružen ljudima od kojih možete učiti i dobiti podršku, neki su od najvažnijih čimbenika za uspjeh u poduzetništvu.
Poduzetnički meet-up „Od ideje do uspješnog posla“ organiziran je u sklopu projekta “RaSTom do razvoja poduzetništva”. Projekt provodi Razvojna agencija Split - RaST u partnerstvu s Gradom Splitom, a u sklopu projekta naglasak se stavlja na jačanje poduzetničkog okruženja u gradu Splitu i Urbanoj aglomeraciji Split. Cilj projekta je razvijati i pružati visokokvalitetne i inovativne usluge mikro, malim i srednjim poduzetnicima u svrhu unaprjeđenja osobnih i poslovnih vještina i znanja MSP-ova. Projekt je sufinanciran sredstvima Europske unije iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Ukupna vrijednost projekta je 302.585,09 EUR, dok je iznos EU potpore 257.197,26 EUR.
Foto: Veljko Martinović